niedziela, 19 grudnia 2010

"Przygotowanie do prowadzenia firmy symulacyjnej"


Dnia 2.grudnia odbyły się zajęcia z przedsiębiorczości. Głównym celem zajęć było:
- określenie uprawnień urlopowych
- sporządzenie listy płac,
- obliczanie składek na ubezpieczenia społeczne,
- sporządzenie dokumentacji związanej z ewidencją zakupu i sprzedaży
- ewidencja w księdze przychodów i rozchodów.

Na zajęciach zapoznaliśmy się z kodeksem pracy oraz ze znaczeniem słowa marża.
Marża- najprościej ujmując jest to różnica między kosztem własnym a ceną zbytu. Mówi się także o różnicy między ceną hurtową a detaliczną. Inne wytłumaczenie to część ceny detalicznej pokrywająca koszty własne działalności przedsiębiorstwa handlowego i jego zysk.

Możemy wyróżnić różne rodzaje marży, m.in.:
* marża brutto - to wkład jaki jednostka obrachunkowa (np. produkt, grupa) wkłada w pokrycie kosztów stałych
* marża handlowa - to cena, jaką pobierają hurtownicy i detaliści za świadczone na rzecz sprzedawcy usługi, które są związane z dokonywaniem obrotu towarowego. Możemy mówić także tu o ujęciu rachunkowym, w którym marża handlowa stanowi różnicę między ceną sprzedaży, a ceną zakupu towarów. [Leksykon marketingu 1999, s.153],
* marża handlowa brutto - mówi, iż jest to pewien miernik opłacalności obrotu poszczególnymi rodzajami towarów oferowanych do sprzedaży przez hurtowników i detalistów. Ujęcie rachunkowe stanowi różnicę między przychodem netto, a wartością sprzedanych towarów w cenie zakupu.
* marża detaliczna - to marża handlowa, która pobierają przedsiębiorstwa dokonujące obrotu np. towarami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz