środa, 2 grudnia 2009

,, Na dwa miesiące przed rozpoczęciem działalności gospodarczej " - wstępna analiza finansowa przedsięwzięcia.

Dnia 25.11.2009r. odbyły się zajęcia, których celem było przeprowadzenie wstępnej analizy finansowej przedsięwzięcia.

Na zajęciach odpowiedzieliśmy na pytania:
1. Ile gotówki będziemy potrzebowali, aby rozpocząć działalność naszej firmy?
2. Czy założenie tej firmy będzie dobrą inwestycją?
3. Ile zarobimy na tym przedsięwzięciu i czy w ogóle zarobimy?
4. Czy stać nas na zakup tej maszyny, zatrudnienie tej osoby, zaciągnięcie kredytu, wejście na nowy rynek?
5. W jakim momencie zadłużymy się za bardzo?

W odpowiedzi na te pytania pomogły nam następujące kroki:
I. Zaplanowanie poziomu sprzedaży.
Wartość sprzedaży = liczba sprzedanych sztuk produktu x cena

Wyróżniamy różne rodzaje strategii cenowych:
1. Strategia zbierania śmietanki - polega na stosowaniu zawyżonych cen w krótkim okresie.
2. Strategia cen prestiżowych - polega na ustalaniu wysokich cen w odniesieniu do produktów uważanych za prestiżowe(luksusowe) i wysokiej jakości.
3. Strategia penetracji - to strategia cen niskich, przeznaczona do infiltracji rynków i osiągania na nich dużego udziału firmy.
4. Strategia ekspansywnego kształtowania cen - to wyolbrzymiona forma strategii penetracji. W strategii tej ceny ustalane są na bardzo niskim poziomie w celu ustanowienia masowego rynku czasem kosztem innych konkurentów.
5. Strategia prewencyjnego kształtowania cen - polega na stosowaniu niskich cen, po to aby przeciwdziałać wchodzeniu na rynek potencjalnych konkurentów lub zniechęcić ich do tego.
6. Strategia cen eliminujących konkurentów - ceny ustalane są na bardzo niskim poziomie, aby zniszczyć konkurencje.

Rachunek wyników - jest zestawieniem przychodów z działalności gospodarczej i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowi on podstawę do ustalenia wyniku finansowego przedsięwzięcia w danym okresie. Rachunek wyników ma charakter dynamiczny - wykazuje koszty, przychody, zyski i straty za okres sprawozdawczy.

Punkt krytyczny - wyznacza taki poziom sprzedaży produkcji, którego osiągnięcie gwarantuje równowagę pomiędzy wpływami ze sprzedaży a wszystkimi kosztami działalności.

Bilans - jest dokumentem zawierającym wartościowe zestawienie. Lewa strona bilansu - aktywa - odpowiada na pytanie, co (rzeczowo) jest potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej. Prawa strona bilansu - pasywa - odpowiada na pytanie, skąd przedsiębiorstwo weźmie środki finansowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz