środa, 2 grudnia 2009

,,Na miesiąc przed rozpoczęciem działalności gospodarczej" - jak napisać biznes plan...

Dnia 2.12.2009. odbyły się zajęcia mające na celu podsumowanie pracy nad koncepcją tworzenia biznes planu.

Funkcja informacyjna biznes planu - zewnętrzna:
Biznes plan pozwala poinformować potencjalnych kredytodawców o naszych celach i sposobie ich realizacji.

Funkcja kontrolna:
Firma musi posiadać dokument, który określa w jaki sposób chcemy zrealizować postawiony sobie cel. co, kiedy i za ile zostanie kupione, jakie są kolejne etapy realizacji projektu, jego harmonogram i inne.

Funkcja informacji wewnętrznej:
Jest funkcją wewnętrzną, która polega na określaniu strategii rozwoju dla przedsiębiorstwa i napisaniu swego rodzaju przewodnika z informacjami o przyszłym kształcie i kierunkach rozwoju firmy.

Przejrzystość i przyswajalność:
Biznes plan musi być przejrzysty i łatwy do przyswojenia. Musimy pamiętać, że będzie go czytać ktoś, kto wcale nie musi mieć dużej wiedzy o naszym sektorze i nie musi znać typowego dla branży żargonu. Biznes plan musi przekonać pracownika banku do przyznania kredytu a nie wprawiać go w zakłopotanie w związku z faktem, że połowa tekstu jest dla niego niezrozumiała.

Wiarygodność:
Prognozując przychody warto posłużyć się danymi dostarczonymi przez wiarygodne badania. Nie można dopuścić do znacznego przeszacowania prognozowanych przychodów. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że oceniający biznes plan z zasady obniżają prognozowaną sprzedaż i zwiększają prognozowane koszty.

Pisz to na co czytający zwracają uwagę:
Bank wysoko ceni biznes plan gdzie dużo uwagi poświęconej zostanie formom zabezpieczenia inwestycji.

ZAWARTOŚĆ
1. Streszczenie - należy w nim przedstawić wszystkie kluczowe zagadnienia, które omawiane są w biznes planie.
2. Przedsiębiorstwo - przedstawiamy firmę. Oprócz danych teleadresowych, należy podać strukturę własności, krótki opis obecnej działalności, obecną kondycję finansową firmy, jej historie, lokalizacje, zatrudnienie.
3. Produkt lub usługa - opisujemy produkt, porównując go do produktów konkurencji. Należy wziąć pod uwagę: cenę, trwałość produktu, obsługę, serwis, wygląd, opakowanie.
4. Analiza rynku - składa się z kilku elementów. Analiza branży to trendy, które ją charakteryzują, tempo rozwoju, faza rozwoju. Identyfikacja przedsiębiorstw działających w branży oraz główni konkurenci. Segmentacja rynku - należy podzielić rynek na grupy o podobnych cechach: wiek, dochód, miejsce, preferencje.
5. Strategia - wyróżniamy trzy rodzaje. Pierwsza to strategia cenowa, druga - promocyjna, a trzecia - dystrybucji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz